عوارض اولین بارداری با افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا در ادامه ی زندگی همراه است

30سپتامبر 2019 - زنانی که در اولین بارداری خود عوارضی مانند زایمان زودرس و پره اکلامپسی را تجربه می کنند، تقریباً دو برابر بیشتر از زنان بدون این عوارض احتمال ابتلا به فشارخون بالا را در ادامه ی زندگی خود دارند، برخی از این زنان به سرعت و تنها 3 سال بعد از بارداری اول خود به فشار خون بالا مبتلا می شوند. این نتایج حاصل از مطالعه ی بیش از 4000 زن از نژادهای مختلف است که نتایج آن در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر گردید. بودجه این مطالعه عمدتاً توسط مؤسسه ی ملی قلب، ریه و خون(NHLBI) ، که یکی از مؤسسات ملی بهداشت است، تأمین شد.

محققان می گویند یافته های آنها بر لزوم توجه بیشتر پزشکان به دانستن تاریخچه ی سلامتی زنان-  هم در دوران بارداری برای جلوگیری از پیامدهای ناگوار، و پس از بارداری برای ارزیابی خطرات آنها برای حوادث قلبی عروقی در آینده- تأکید دارد.

دکتر David Haas، نویسنده ی این مطالعه و استاد جراحی و زنان و زایمان در دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا، ایندیاناپولیس، و پزشک متخصص OB / GYN گفت: ما تصور می کردیم که سالها و سالها طول می کشد تا فرد به فشار خون بالا مبتلا شود، اما هم اکنون فهمیدیم که ممکن است خیلی زودتر از آنچه انتظار می رود، این امر رخ دهد ... در حدود سه سال.

دکتر Haas گفت: پیام این مطالعه برای زنان باردار این است که مراقبت های اولیه قبل و بعد از زایمان را انجام دهند، و با متخصص زنان و زایمان در مورد شرایط فعلی سلامت خود صحبت کنند، و از سلامت خود مطمئن شوند. برای زنانی که در اولین بارداری خود عوارضی را تجربه کرده اند، مراقبتهای روتین بهداشتی- ارزیابی فشار خون، وزن و کلسترول - بسیار مهم است.

مطالعات گذشته نشان داده است كه عواقب نامطلوب بارداری - به عنوان مثال كودكی با وزن كمتر از وزن متوسط​​، مرده زایی، زایمان زودرس- با خطر بیشتری برای فشار خون بالا ، بیماری قلبی عروقی و دیابت در زنان در سنین پایین تر ارتباط دارد. اما در این مطالعات به داده های جمع آوری شده در گذشته و تاریخچه ی بارداری که توسط خود افراد گزارش شده بود، استناد شده بود.

در مطالعه ی حاضر، 4484 زن كه 62٪ آنها سفید پوست، 14٪ سیاه پوست، 16٪ اسپانیایی، 3٪ آسیایی و 5٪ از نژادهای دیگر، مورد بررسی قرار گرفتند. این گروه از زنان بطور متوسط در اولین بارداری خود 27 سال سن داشتند. محققان تاریخچه های پزشکی مفصلی را در مورد زنان دو تا هفت سال پس از اولین بارداری به دست آورده و تاثیر نتایج اولین بارداری آنها را بر سلامت قلبی و عروقیشان بررسی کردند.

محققان دریافتند که 31٪ از زنانی که حداقل یک عارضه ی نامطلوب را در اولین بارداری خود تجربه کرده بودند، دچار فشارخون مزمن شده اند، در حالی که تنها 17٪ از افرادی که این عوارض را تجربه نکردند، دچار این بیماری شده بودند. آنها دریافتند كه خطر بروز فشار خون مزمن با عوارض جانبی بیشتر، افزایش می یابد.

دکتر Haas گفت: این یافته ها نشان می دهد که پزشکان باید بر تاریخچه ی سلامت زنان تمرکز کنند. این ممکن است به معنای پرسیدن جزئیات بیشتر در مورد تاریخچه سلامت زنان در دوران بارداری و نظارت دقیقتر بر سلامت و مشاوره بیشتر در مورد اصلاحات ممکن در شیوه زندگی برای جلوگیری از فشار خون بالا باشد. بسیاری از زنان شرکت کننده در این مطالعه هیچ ایده ای در مورد این که آنها ممکن است به فشار خون بالا مبتلا باشند، نداشتند.

دکترHaas   گفت: محققان قصد دارند این گروه را بیشتر دنبال كنند تا ببینند كه خطر فشار خون بالا در طی دوره ی طولانی تر برای آنها تغییر می كند؟ محققان در مطالعات آینده بر روی این گروه، همچنین به بررسی تاثیرعوارض بارداری بر افزایش خطر چاقی و دیابت خواهند پرداخت. محققان همچنین بررسی خواهند كرد كه آیا خطر بیماری های قلبی و عروقی پس از زایمان در این افراد با رژیم غذایی، ورزش ، داروها و سایر مداخلات کاهش می یابد؟

ویکتوریا پمبرتون، یکی از نویسندگان این مطالعه و مسئول برنامه یNHLBI ، این مطالعه را گامی مهم در جهت بهبود سلامت زنان خواند و گفت: این مطالعه که به خوبی طراحی شده بود به صورت آینده نگر جمعیت متنوعی از زنان را از اوایل بارداری بررسی نمود. این مطالعه اهمیت جمع آوری اطلاعات دقیق درباره ی نتایج بارداری را برجسته کرد.

منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2019/09/190930131551.htm